maandag 25 januari 2010

Australische megafauna, wetenschap in films en superorganismes

Altijd leuk: een vergelijking van goede en slechte wetenschap in films.

Boekbespreking van de nieuwe van Jeffrey Overstreet, een van mijn voorbeelden als schrijver: Raven's Ladder.

Het bewijs is geleverd: insektenkolonies functioneren als superorganismes. Dat wil zeggen: als organismes die zijn samengesteld uit vele losse organismes, zoals wij organismes zijn die zijn samengesteld uit vele losse cellen (zelf ook afzonderlijke organismes). Interessant om over na te denken in het thema van de organische kerk. Die wordt in de bijbel ook voorgesteld als een lichaam, samengesteld uit vele onderdelen, die samenwerken voor een hoger doel. Ook een soort superorganisme dus ...

Tragisch: de menselijke kolonisatie van Australiƫ leidde tot het uitsterven van de zogenoemde megafauna daar: buideldieren zo groot als neushoorns, reuzenvogels, enorme hagedissen, gigantische kangaroes, buidelleeuwen en buidelwolven, buidelluiaards et cetera ...

Meer over de bizarre oceanen van de buitenplaneten - overdekt met ijs of bestaand uit diamant ...

Sciencefictionspektakel Avatar gaat Titanic voorbij als film die wereldwijd het meest heeft opgeleverd ... Dat betekent dat James Cameron vrij spel heeft met de volgende film die hij wil maken. En hopelijk dat we meer SF gaan zien met andere planeten, ruimteschepen en buitenaardse wezens ...

Mijn favoriete filmrecensent Steven D. Greydanus kijkt terug op 2009. Ik ben het meestal met hem eens, dus ik ben benieuwd naar de films van zijn top tien die ik nog niet gezien heb.