donderdag 14 januari 2010

Noodhulp Haiti


Iedereen heeft het natuurlijk gehoord: een aardbeving heeft Haïti getroffen. Vele duizenden doden, tienduizenden zelfs. Veel mensen dakloos. De infrastructuur verdwenen. Geen elektriciteit. Geen telefoon. Niets. Het was al het armste land van het westelijke halfrond. Nu is de situatie nog eens ernstiger geworden.
Het is moeilijk om je voor te stellen hoe het is in zo'n land te leven, laat staan om door een aardbeving te worden getroffen. Ik merk dat het makkelijk 'ver van mijn bed' blijft. Er is echter een manier waarop het dichtbij komt.
Sinds enkele maanden ondersteun ik maandelijks Hart voor Haïti, een christelijke organisatie die zorgt voor weeskinderen en ouden van dagen. Deze organisatie wordt ook vanuit onze kerk ondersteund. De oprichter Johan Smorenburg heeft een paar keer bij ons gesproken en maakte een oprechte bewogen indruk. Ook hun terrein is door de aardbeving getroffen. Er zijn geen doden gevallen onder personeel en kinderen, maar er is wel veel schade.
Ik weet niet wat ik in verband met deze ramp moet of kan doen. Maar het minste is wel het noemen van deze organisatie en haar rekeningnummer ABN / AMRO 50.11.62.194 onder vermelding van "Noodhulp Haiti".