vrijdag 22 januari 2010

vloeibaar diamant, quantumplanten en gepantserde slakken


Dit had ik tien jaar geleden moeten weten: op Neptunus bestaan zeeen van vloeibaar diamant, met diamanten ijsschotsen ... Mijn boek had er anders uitgezien, dat weet ik wel ...

Nog meer in de categorie: weird. Mijn natuurkundige broer probeerde mij en een vriend laatst iets uit te leggen over quantumeffecten. Dat wordt snel ingewikkeld. Nu wordt zelfs gesuggereerd dat planten van quantumeffecten gebruik maken bij de fotosynthese.  Het nieuwsbericht bevat een betere uitleg van quantum dan ik zou kunnen geven ...

Een slak uit een heetwaterbron in de diepzee heeft een uniek huisje, dat ondoordringbaar is voor roofdieren. Het bestaat uit drie lagen, waarvan de buitenste bestaat uit korrelig ijzersulfide (het enige dier ooit dat dit gebruikt!). Echt een pantser dus. Oh, en zijn voet wordt beschermd door een serie pantserplaten! Wetenschappers denken dat mensen dit model kunnen gebruiken voor het ontwikkelen van pantserplaten.

Interview met Doug Jones, een acteur die (in vermomming) onder andere te zien is in Fantastic Four - The Silver Surfer, Pan's Labyrinth, Hellboy en Hellboy II - The Golden Army. Hij zal te zien zijn in een nieuwe versie van Het Monster van Frankenstein, en waarschijnlijk ook in The Hobbit. Ook zijn geloof komt aan bod.

Een schrijver denkt na over het verschijnen van zijn eerste bijbelstudieboek. Eigenlijk kan ik me in al zijn punten herkennen. Ook de laatste. Best moeilijk als je jouw eigen boek moet aanbevelen en dan tegelijk bescheiden te blijven ...

Deze link kan je uren bezighouden, tenminste als je net als ik een Star Wars-geek bent. The 23 geekiest Star Wars-fan films.  Er zitten erg gave bij ... Veel lightsaber gevechten natuurlijk ...

Oh, en wisten jullie dat Australie een eigen Bigfoot heeft? De Yowie. Weinig rechtstreeks bewijs natuurlijk, maar wel boeiend.