woensdag 27 januari 2010

Wonen op Mars, omgaan met twijfel en christelijke schrijvers


Een blogbericht over alle ideeen hoe we op Mars zouden kunnen leven, van eenvoudig tot ingewikkeld. Inspirerende concepten. En kijk ook naar deze fantastische foto's en hoe ze gemaakt zijn. Briljant.
(het plaatje hierboven zag ik trouwens ooit in de KIJK en was mijn inspiratie voor meerdere korte verhalen en mijn niet gepubliceerde vervolg op Neptunus: De Derde Macht.)

Interessant filmidee: een onderwaterwestern. Ik heb altijd gefantaseerd over wonen op de zeebodem, en heb er ook over geschreven (een onderwaterstad als enige beschaving na de derde wereldoorlog).

Theoloog Scott McKnight beantwoordt op Jesus Creed een brief van iemand die is gaan twijfelen: "You have now experienced what many today call "deconstruction." Deconstruction bewilders, but provides an opportunity for reconstruction. That is, once the building has been dismantled, the new reconstruction will not be the same -- but dismantling will give you the opportunity to begin all over again with an existential yearning for it all to make sense. This opportunity may be the most significant season in your life."

Over de roeping van christelijke schrijvers. 'Their books and poems provided eternal significance to the mundane; they held out hope while never flinching from the cold, hard truth of life in a sin-afflicted world.' Voor mij belangrijk om te lezen. Ik ga steeds meer mijn schrijven zien als een belangrijke roeping en dit artikel helpt daarbij.

Aquariumhouden is niet zonder risico's. Kijk dit filmpje maar eens.

En nog weer een interessant perspectief op organische kerk: "Organic church is giving us the chance to be human beings again.  Instead of churchgoers, or religious professionals, or ecclesial innovators, or theological radicals …"

Uit de wetenschap: hoe de Microraptor met zijn vier vleugels 'vloog' - beter dan de zwevende lemuren van nu. En echolocatie bij walvissen en vleermuizen ontstond uit dezelfde mutaties in hetzelfde gen.