maandag 1 februari 2010

Palindroomdag, vogelachtige dinosaurussen en luidruchtige meervallen

Vandaag is het een palindroomdag 01-02-2010. Als je van achter naar voren leest, staat er precies hetzelfde. Ik kwam hier achter op Twitter. En daar vond ik ook dit lied, waarvan de tekst volledig uit palindromen bestaat. Zo leer je nog es wat.

Meer aanwijzingen dat vogels eigenlijk dinosaurussen zijn: de Haplocheirus, een dinosaurus met vogelachtige kenmerken, leefde 15 miljoen jaar voor de eerste vogels. En de gevederde dinosaurus Sinosauropteryx blijkt grijs en zwart, en oranjebruin van kleur te zijn geweest (uit analyse van pigmentsporen in fossielen). Het wordt tijd voor een nieuwe Jurassic Park!

Vissen praten door geluiden. In elk geval de Synodontismeervallen. Ik had deze als tiener en werd soms 's nachts wakker doordat ze zo kraakten. Blijkt dus heel belangrijk om elkaar voor gevaar te waarschuwen en tijdens gevechten (dat deden ze bij mij).

Maagdelijke geboorte is niet zo bijzonder als het lijkt: sommige haaien bevallen ook zonder bevrucht te zijn en werpen levensvatbare jongen.

Een theologie van het vrijgezel-zijn. Een preek van Eugene Cho. Hij is eerlijk over zichzelf, en legt uit dat volgens de bijbel het vrijgezel zijn een even waardevolle keuze is als te trouwen. En dat Jezus zelf ook vrijgezel was. Ik bevind me dus in goed gezelschap :-). Binnenkort op deze blog, in aanloop naar valentijnsdag, een serie over dit interessante onderwerp.

Wat als de kerk een sportwedstrijd was?

Goeie song: There Will be a Day door Jeremy Camp. Hoopvol. Dat is altijd goed.

Mijn favoriete theoloog N.T. Wright legt uit op YouTube hoe de theorie van Darwin voortkwam uit een filosofische aanname, namelijk dat God niet met de schepping in contact staat, en hoe je als christen in God en in evolutieprocessen kunt geloven.

Blogger en radiomaker Brant Hansen, altijd met een wat cynische en humoristische blik op het christelijke circuit, is terug. Hij schrijft onder andere op zijn 40ste een eerlijke brief aan zichzelf toen hij 16 was.