zondag 27 juni 2010

The Great Divorce, water op Venus, Adam en Eva, slaap en mysterie

Dit moet je luisteren! (Nou ja, je bent natuurlijk vrij om het niet te doen) Mijn favoriete Lewis-boek, The Great Divorce (meerdere keren aangehaald in mijn eigen bescheiden werkje), is door Phil Woodward bewerkt tot muzikaal conceptalbum: Ghosts and Spirits. De teksten zijn geschreven uit perspectief van de personen in het boek, en zijn emotioneel eerlijk en invoelbaar. De muziek is goed - gitaarbasis, rocky, maar geen metal. Volgens mij draagt het de boodschap van Lewis goed over, en drukt het tegelijk het verlangen naar de Eeuwigheid uit. 'It's come, it's come ... sleepers awake.'

Interessante foto's voor boekenliefhebbers: 'Get back in your book!' Ook gaaf: 'When Pixar meets Star Wars.'

Smeltende gletsjers zorgden in het recente verleden voor rivieren op Mars. Het beeld van een koude, droge planeet moet worden bijgesteld. Net als in de droge valleien op Antarctica kan er wel degelijk sprake zijn van vloeibaar water op Mars (en leven?). Ondertussen suggereert onderzoek dat Venus vroeger veel meer leek op de Aarde, compleet met water aan het planeetoppervlak. Misschien is dat idee van een moerasplaneet compleet met varens en dinosauriers zo vreemd nog niet ...

Een interessante blog over de eerste mensen: hebben Adam en Eva werkelijk bestaan, of zijn ze literaire symbolen? "Whether specially created or specially selected, humans constitute an interruption in the evolutionary process. Before people showed up, evolution’s potential pathways were invisible. But once humans appear, human volition entered with it. The human capacity to choose replaced randomness with intentionality. We now control our own evolution, capable not only of self-awareness, but of self-determination too. Qualities that make relationship with God and others possible also made the breaking of relationship possible." In mijn boekje Indrukwekkende Vrijheid noem ik Adam en Eva als de eerste mensen, eenvoudig omdat de Bijbel deze beelden ook gebruikt. Want ongeacht de historiciteit van deze personen, drukken ze wel belangrijke waarheden uit over de diepste natuur van de mens: onze bedoeling en onze gebrokenheid. Zelf meen ik dat er (vrij lang geleden, waarschijnlijk nog voor de Neanderthaler) een mens is geweest (of een groep mensen) die als eerste 'beelddragers van God' waren en met de Schepper in relatie stonden. Deze persoon of personen heetten niet noodzakelijk Adam en Eva, maar waren wel de eerste 'levende geesten', door God gevormd uit de rode klei van genen, eiwitten en voorouderrassen.

Erik Velema (geestverwante blogger!) vraagt zich af of we God werkelijk kunnen kennen als we allemaal verschillend zijn en verschillende ervaringen, achtergrondkennis en verlangens hebben ten opzichte van God. "Ik geloof dat we slechts kunnen spreken van een relatie met God wanneer we Hem ook daadwerkelijk kennen.  Wat houdt dit in? Betekent dat dan niet dat we  zouden moeten weten hoe  Hij over bepaalde zaken denkt, hoe  hij reageert op bepaalde zaken?  Welnee. Ik geloof het niet. immers wie kent er nu daadwerkelijk iemand helemaal?" Het kennen van God is een kennen in de vorm van een relatie, zoals ik laatst zelf ook schreef.  

Mockingbird merkt op wat ik zelf ook in de praktijk heb ervaren: dat slaap niet komt als je je best doet te slapen, maar juist als je er niet mee bezig bent. Zelfs sporten heeft -anders dan mijn moeder beweert- hierop geen effect. "Sleep cannot be willed or forced, but is found by “giving in” and the release of control. It is a trust that the troubles of the day and worries of the future will be taken care of." Net zo is het met ons christelijke leven, de rust die God ons wil geven.

Over de rol van het mysterie in ons spreken over het geloof. "To me, preaching paradox is not a matter of explaining paradox to people; it's a matter of helping them feel the tensions. If they live in that tension, not only do they come into more contact with truth, but they also have doors open into how awesome God is, that God is so much larger than can be contained in propositional truths."