maandag 12 juli 2010

Mijn nieuwste aanwinsten

Afgelopen zaterdag heb ik de hitte in trein en metro doorstaan voor een bezoekje aan mijn favoriete aquariumzaak: Verduijn Cichlids in Zevenhuizen. Egenlijk was ik op zoek naar vrouwtjes voor mijn Neolamprologus multifasciatus in mijn Tanganyikameeraquarium. Die hadden ze niet, maar ik heb wel wat vissen (en een slak) meegenomen voor mijn andere aquariums.

Voor mijn kleinste aquarium drie van onderstaande grondels (Stiphodon). Leuke visjes, met een interessant gedrag! En mooie kleuren. (de onderstaande foto's zijn trouwens niet van mij of mijn aquariums, maar van het internet. Ik hoop ook een keer eigen foto's te kunnen plaatsen, maar ik ben geen geweldige vissenfotograaf).

Verder een leuke slak (Neritina), in het Nederlands ook wel Sprintslak (of Zebraslak) genoemd. Deze soort zou niet gelden als prooi voor mijn slakkenetende slakken, die mijn aquarium vrij houden van andere slakken.

Voor mijn grootste aquarium (Rio240) kocht ik cichliden, toch wel mijn favoriete vissen, samen met meervallen. Twee Afrikaanse soorten, namelijk als eerste de Anomalochromis thomasi (met mooie iriserende blauwe stippen). Deze heb ik ongeveer vijftien jaar geleden ook gehad, maar niet lang omdat ze toen werden opgejaagd door Kersebuikcichliden met eitjes. Nu gaat het hopelijk beter.


En als tweede de interessant genaamde Nanochromis transvestitus. Anders dan bij veel vissoorten is bij deze soort de vrouw veel mooier en feller gekleurd dan de man. Vandaar de naam. Een vrij gevoelige vissoort, waarvan ik toch hoop dat hij het in mijn aquarium goed gaat doen!


Ik ben erg tevreden. In het najaar moet ik er nog maar eens terug om naar de Multifasciatussen te kijken, maar eerst maar eens van deze soorten genieten.