zondag 7 november 2010

reuzenkwal, Lawhead, Genesis als historie, zwak geloven en vriendschap in de kerk

Opnames van de reuzenkwal (met armen tot 10 meter lang) uit de diepzee - en de vis die met de kwal samenleeft.  Fascinerend!

Het prehistorische reptiel Henodus zou baleinachtige structuren in zijn bek hebben gehad, en dus zijn voedsel uit het water hebben gefilterd, net als walvissen! Bizar!

Het nieuwste boek van Stephen Lawhead is uit! The Skin Map. En het gaat over leylijnen en parallelle universa.

De trailer voor de epische film The Way Back - over gevangenen uit Siberie, die een wel heel lange voettocht ondernemen. Van regisseur Peter Weir (onder andere The Truman Show, en Master and Commander), met onder andere Ed Harris.

Op de blog Jesus Creed wordt gediscussieerd over de vraag hoeveel er voor een goed begrip van de bijbelse boodschap waar moet zijn aan het verhaal uit Genesis 1 tot en met 3, en hoe dat in overeenstemming is te brengen met wat de laatste wetenschappelijke conclusies over het ontstaan van de mens. In het voorgestelde scenario kan ik me wel vinden. "The Christian story makes sense of the world through the elements of good creation, Fall, redemption “as God’s ongoing work to restore creatures to their proper functioning“, and consummation. If we deny that people have a common source or that sin is an alien intruder then we undermine this story and undermine the gospel." Ook de discussie die volgt is boeiend.

Ronald van den Oever schrijft wat uitgebreider over wat hij eigenlijk bedoelt met de termen 'zwak geloven' en 'zwak denken'. "Voor mij is zwak geloven een levenshouding die voorbij de woorden uitkomt in de stilte waar we de woorden van beelden mogen laten voor wat ze zijn en ook de “film” naast ons neer kunnen leggen in het besef van het mysterie waar God nog bovenuit gaat." Interessant trouwens, dat ook Ronald van den Oever in 1 en 2 Korintiers de weg van de zwakheid ontdekt.

Jeff Dunn vertelt op de Internetmonkpagina dat hij graag een God heeft die duidelijkheid biedt. "Give me a list of what I’m supposed to do, another list of what I’m not supposed to do, and I will try to act the way I’m supposed to act to the end of my days. Give me a religion where I get to be in control of me, please. One where I can manipulate my god by the things I do or don’t do." Maar zo blijkt het niet te werken als je Jezus wilt volgen. Hij is wel goed, maar niet veilig. "I must trust God to do as he has said to me he would do. I must trust that he will make all things right in the end, even if now it all looks wrong. He doesn’t seem to have left me any other out. And to be honest, I don’t really want an out. I want to trust him. I want to come to him in faith, believing. Even if it is just a baby faith at first, I’m sure he will be patient as it grows." Waardevolle woorden, ook voor mij op de plek waar ik nu ben in mijn leven.

Volgens Experimental Theology (snel een van mijn favoriete blogs aan het worden) moeten we de kerk niet in de eerste plaats zien in termen van 'familie', maar in termen van 'vriendschap', want: "Friendship calls you to a higher standard of behavior. You treat friends better than you do family members. We treat friends as gifts. They are choosing to spend time with us, to share their lives with us. Consequently, we don't want to treat them poorly. We want to embrace that gift and rejoice in it. If this logic holds then what we see here is something like the self-emptying love of Father, Son, and Holy Spirit."