woensdag 11 januari 2012

Keltische geschiedenis in Wales

Ik lees graag de boeken van de fantasyschrijver Stephen Lawhead, die vaak een Keltische sfeer hebben en zich afspelen in Wales of de omgeving daarvan. Toen ik in Wales was werd ik vaak aan zijn verhalen herinnerd, al was het alleen maar door de straatnaamborden in het Welsh. Maar ook door de historie. Zo bezocht ik met het echtpaar bij wie we verbleven een kerk die was gebouwd op de plek van een oudere Keltische kerk. De kerk was gewijd aan Sint Dafyd en Sint Brynach - en die komen beide voor in de Arthurverhalen van Stephen Lawhead. Ik was natuurlijk erg enthousiast - hoewel Lawheads verhalen verzonnen zijn, hebben hier daadwerkelijk in de vijfde of zesde eeuw christenen rondgelopen die het goede nieuws verkondigden en de wereld veranderden. En mooie Keltische kruisen maakten.





Heel oud Keltisch kruis, verwerkt in de kerk.